OSMON YORITQICHLARI HAQIDAGI O‘ZBEK AFSONA VA RIVOYATLARI
Kirish. Jo‘g‘rofiy
jihatdan olib qaralsa O‘zbekiston ikki daryo - Amudaryo va Sirdaryo
oralig‘ida joylashgan. Insoniyat tarixidan ma’lumki, tamaddun o‘choqlari
hamisha tabiiy sharoiti qulay bo‘lgan joylar, asosan, daryolar oralig‘i
yoki quyilish o‘rinlarida paydo bo‘lgan, rivojlangan. Xususan, bizga
ota-bobolarimizdan meros bo‘lib kelayotgan yurt ham ana shunday joy
hisoblanadi. O‘tmish tarix sahnasida bu makon tamaddunlar to‘qnashgan,
eng ko‘p saltanatlar qurilib, urug‘-qabilalar, elatlar, millatlar,
irqlar aralashgan maskanlardan biridir. O‘zbek etnosining hayoti,
tarixi, taqdirini, moddiy va ma’naviy merosini ushbu faktorlardan ayri
tasavvur etib bo‘lmaydi. Shunday ekan, xalq tarixi, taqdirining o‘ziga
xos badiiy ifodasi bo‘lmish folklor, xususan mifologiyasini idrok
etishda, anglashda, tadqiq qilishda ushbu jihatlarni inobatga olish
shart.
O‘zbek etnosi til va etnik jihatdan
turkiy xalqlar oilasiga kiradi va tarkib jihatidan barcha turkiy
xalqlarni uch guruhi: qorluq, qipchoq, o‘g‘iz qabila birlashmalarini
o‘zida jamlashi bilan boshqa turkiylardan ajralib turadi. Bu holat
o‘zbeklarning moddiy, ma’naviy merosida ham muhim o‘rin egallaydi. Har
bir xalqning voqelikka o‘z estetik munosabati mavjud. Bu munosabat o‘sha
xalqning folklori, ya’ni mif, ertak, qo‘shiq, maqol-matallari, doston
va boshqa namunalarida o‘z badiiy ifodasini topadi. O‘zbek folklorida
turkiy xalqlarning ana shu uch guruhiga mansub meros an’analarni o‘ziga
xos qorishgan va rivojlangan holatda ko‘ramiz. Bu esa o‘zbek
folklorining turli-tumanligi, rang-barangligi va boyligini ta’minlagan
asosiy omildir. O‘zbek folkloriga oid har qanday janr namunalari ko‘zdan
kechirar ekanmiz, uning barcha turkiy xalqlar folklori bilan mushtarak
jihatlarga, ayni vaqtda, o‘ziga xos taraqqiyot bosqichlaridan o‘tib
o‘zbekcha talqin olgan betakror variant va versiyalariga egaligiga guvoh
bo‘lamiz. Yana bir jihat, o‘zbek folklordagi bu o‘ziga xoslik, boylik,
betakrorlik faqat turkiy xalqlar doirasidagi qon-qardoshlik bilangina
chegaralanmaydi, shu qatorda Markaziy Osiyoda va qo‘shni hududlarda
yashab kelayotgan boshqa xalqlar o‘rtasidagi madaniy,
siyosiy, iqtisodiy birlik, aloqalar ta’sirida ham bo‘y ko‘rsatadi.
Folklorshunoslar V.M.Jirmunskiy va H.T.Zarifovlarning o‘zbek eposi
haqida bildirgan quyidagi fikrlari folklorning barcha janrlariga,
mifologiyaga ham bevosita aloqadorligi bilan ahamiyatlidir. Mualliflar
yozadi: “O‘zbek eposi qachon, qayerda va qanday sharoitda vujudga
kelgan... Bu masalani birinchi galda mavjud epik syujetlar, motivlar,
obrazlar va usullarni boshqa turkiy xalqlar, avvalo, O‘rta Osiyo
xalqlarining epik ijodi bilan, ikkinchi tomondan esa unga yaqin folklor
janrlari, jumladan, xalq ertaklari, xalq kitoblari va nihoyat o‘zbek
mumtoz adabiyoti va kitobiy dostonlari orqali bog‘lanuvchi fors she’ri
va nasriy dostonlari adabiy ta’sirini qiyosiy o‘rganmay turib amalga
oshirish mumkin emas”(Jirmunskiy, Zarifov 1974:447). Bu o‘rinda nafaqat
forslar, shu bilan birlikda arab, xitoy, hind, yunon va boshqa xalqlar
bilan bevosita hamda bilvosita kechgan turli darajadagi aloqalarning
ta’siri, aks ta’sirini ham nazardan qochirmaslik lozim.
Biror bir xalqning folklori, uning
tur va janrlari haqida gap ketar ekan, birinchi galda mifologiyasiga
diqqat qaratiladi. Dunyo xalqlari orasida yunon, misr, hind, eron,
german va boshqa xalqlar mifologiyasi ilmiy adabiyotlarda atroflicha
tadqiq etilgan, ammo yaqin-yaqingacha o‘zbek mifologiyasi “turkiy tilli
xalqlar mifologiyasi” tarkibida qisman sanab kelindi (Mifы narodov mira
1991: 537–541). Hatto “o‘zbek mifologiyasi” atamasi ba’zi
tadqiqotchilarga erish tuyulgan. Bu xil tasavvurning tug‘ilishiga ma’lum
sabablar bor. Avvalo, o‘zbek etnosining XX asr boshida taqdir taqozosi
bilan shu nom ostida alohida atalishining rasmiy tus olgani,
ikkinchidan, folklor namunalari qatori mifologik manbalarning ushbu
davrdan boshlab u yoki bu darajada yozib olishga kirishilgani,
uchinchidan, boshqa xalqlar folklori hamda mifologik manbalaridan farqli
ravishda umumturkiy va o‘zbek mifologiyasining jonli folklor tarkibida
badiiy estetik talqinlarda kelayotganligi ham o‘zbek mifologiyasi
tushunchasining qabul etilishi, tadqiqida ma’lum chalkashliklarni
tug‘dirdi. Eng asosiysi, o‘zbek mifologiyasiga tegishli ma’lumotlarning
o‘z vaqtida yozib olinmaganligi, aksariyat hollarda diniy folklor
namunalari qatorida baholanib e’tiborsiz qaralgani ham ularni
tadqiqotchilar nazaridan chetda qoldirdi.
Dunyo xalqlarining tafakkur tarixiga
umumiy tarzda nazar tashlasak, dastlab mifologik tafakkur, keyingi
bosqich mifo-poetik tafakkur, so‘ngra poetik tafakkur mahsullari o‘rin
olishini kuzatamiz. Yunon, misr, hind, eron va boshqa ko‘pchilik
xalqlarning mifologik dunyoqarashlari aks etgan manbalar mifologik hamda
mifo-poetik tafakkur bosqichida turli ko‘rinishlarda yozma manbalarda
saqlanib qolgan. Ammo aksariyat turkiy va o‘zbek mifologiyasi bilan
bog‘lik obrazlar, motiv va syujetlar folklor manbalarida: ertaklar,
dostonlar, qo‘shiqlar va boshqa janr namunalari mag‘zida badiiy estetik
bosqichda yetib kelgan. Bu syujet, motiv va obrazlardagi mifologik
tasavvurlarni ko‘rsatish uchun – badiiy estetik qatlam mag‘zidagi
mifo-poetik, so‘ngra mifologik qatlamni tiklash talab etiladi. Masalan,
“Go‘ro‘g‘li” dostoniga asos bo‘lgan syujet mohiyatida o‘lib-tiriluvchi
tabiat va quyosh turkum miflari bilan bog‘liq obrazlar tizimi,
syujetlari turganligini epik qahramonning tug‘ilishi, or olishi va
boshqa motivlar, bosh qahramon, ona va ota hamda boshqa yetakchi
obrazlar genezisini mavjud variant va versiyalarni qiyosiy o‘rganish
orqali aniqlash mumkin. Bir so‘z bilan aytilsa, ko‘pchilik o‘zbek
miflarining syujet va motivlari, mifik obrazlari folklorda badiiy
talqinlarda yashamoqda. Bu holat o‘zbek folklori namunalarining qadimiy
ildizlari mifologik nuqtai nazardan to‘liq tadqiq etilsa oydinlashadi.
Mifologik tafakkur namunalarining badiiy talqinda saqlanishi u yoki bu
xalqda miflar bo‘lmagan, degan xulosalarning asossiz ekanligini
ko‘rsatish barobarida, bu xalq tafakkurining qadimiyligi, mukammaligidan
ham dalolat beruvchi manba hisoblanadi. Aslida, diniy dunyoqarashlar,
miflogik tasavvurlar, falsafiy ta’limotlar folklor, adabiyot va
san’atning mohiyatida, bir umumiy mag‘izda turadi. Din, mif insondan
tashqaridagi butun borliq, yaratuvchi va yaraluvchi haqidagi bilimlar
orqali insonga kelsa, falsafa, adabiyot va san’at yaralganning
yaratuvchiga bu bilimlar va keng ma’nodagi metaforik talqinlar orqali
bog‘lanishi va o‘zini kashf etishini tasvirlaydi, fikr-mulohazalarini
ifodalaydi.
Mifologik ta’limot aql mantig‘iga
sig‘masligi bilan ham laduniy ta’limotlarga uyg‘un. Mantiq sathiga olib
tushilsa, aksariyat fizik holat va hodisalarning izohiga ham aylanishi
mumkin. Miflar o‘z davri va zamonasi uchun diniy ta’limot vazifasini ham
o‘taganligi muhim. Miflarning din va falsafaga bog‘lanishi ushbu jihat
bilan aloqador. Mif tili – ramz va timsollar, obrazli tafakkur tili, bu
esa uni adabiyot va san’atdagi ifoda usullariga uyg‘unlashtiradi. Lekin
mif hech qachon adabiyot, san’at bo‘lmaydi, aksincha, ularga asos
vazifasini o‘taydi.
Inson butun borliq oldida tafakkur
qilar ekan, ilhom uning ongi, shuurini Ulkan bilimga bog‘lagan. Ulkan
bilimni N.Tesla quyidagicha izohlagan: “Mening miyam faqat qabul
qiluvchi bir uskuna, xolos. Koinot kengliklari aro qandaydir bir, biz
uzluksiz ravishda bilim, kuch, ilhom oladigan manba – yadro mavjud. Bu
yadroning sir-sinoati nimada ekanligidan bexabarman, lekin men uning
mavjudligiga aminman”(manba:
https://ru.citaty.net/avtory/nikola-tesla/). Aslida, inson ruhiyati,
uning anglash, bilish, tafakkur etish va ijod qilish, yaratish quvvati
ana shu koinatdagi yadro – ULKAN BILIMga bog‘liq. Inson ushbu holatda
o‘zini borliqning ajralmas qismi sifatida ko‘radi, taniydi. Borliqni
o‘zidek bilib, o‘zgalarga anglatadi. Unga bu sirni, bilimni borliq bilan
ruhiy birlik, yadroga bog‘lanish quvvati beradi. Birlik EGAsini
tanitadi. Biz mif deb aytayotgan voqelik inson tafakkurining ilk
bosqichdagi Ulkan bilim bilan bog‘lanish ilhomining mevasi hisoblanadi.
Bu Ilhom damida anglatilgan narsalar anglovchiga tushunarli edi. Koinot,
osmon, yulduzlar, quyosh, oy, suv, yer va barcha tiriklikning ibtidosi,
yashash tartibi, avvali va oxirining o‘ziga xos izohi edi. Biz ramz,
timsol deb aytayotgan ifodalar yaxlit bir tizimda bo‘y ko‘rsatar edi.
Keyinchalik obraz, ramz, timsol badiiy tasvir usuli ataldi. Biz
ibtidodagi bu tushunchalar mag‘zida aniq fanlarning xulosalarini ko‘rib,
ibtidoiy ajdodlarimizning bu haqiqatlarga qanday erishganliklariga
tushinmay hayratlanamiz. Aslida, barcha ilohiy bitiklar kabi bu hukmlar
ham Ulkan bilimning aks-sadolari hisoblanadi. «Mifologik tafakkur –
tassavur hukmronligida paydo bo‘lgan tafakkurdir. Tasavvur primitiv
faoliyat natijasi emas, tafakkurning oliy formasi, ayni paytda ham ijod,
ham bilish xususiyatiga ega bo‘lgan ko‘rinishidir», –deydi
Ya.Golosovker (Golosovker 1987) Olimning bu fikri ham N.Teslaning
izohiga uyg‘un.
O‘zbek xalq dunyoqarashida ustivor
ko‘rinish olgan tasavvurlar endilikda yagona yaratuvchi bilan bog‘liq
ta’limotga asoslangan islom dini ekanligi va xalqimiz
islomga qadar, tangrichilik, olovparaslik, zardo‘shtiylik, buddaviylik,
nosroniylik, manixeylik hamda bu dinlar bilan baqamti bugungacha yashab
kelayotgan shomonlikka sig‘inganliklari barchaga ayon. Ammo xalq
orasida olam, koinot, yulduzlar, odam, jamiki tiriklikning paydo
bo‘lishi hamda ibtido va intiho haqidagi ko‘hna tasavvurlarga bog‘lik
aytim, turli naql, afsonalar ham uzuq-yuluq bo‘lsada saqlangan. Ularning
aksariyat qismi bugunda tan olingan yetakchi dinlargacha bo‘lgan
ta’limot aks-sadolari, tasavvurlarining oqavasi ekanligi aniq ko‘rinib
turadi. Bu manbalar tizimiga endilikda badiiy tafakkur namunalari
ko‘rinishdagi – doston, ertak, qo‘shiq va boshqa manbalardagi
ma’lumotlar tiklab qo‘shilsa, o‘zbek mifologiyasi haqida to‘liq tasavvur
hosil bo‘ladi. Ushbu afsona, naql va aytimlarni yaxlit holda tadqiqot
ob’yektiga olinsa, o‘zbek xalqining ko‘hna mifologik dunyosini tasavvur
etish imkoni tug‘iladi. Eng ahamiyatli jihat shundaki, bu afsona,
aytimlarning aksariyat qismi qardosh turkiy xalqlarning deyarli
barchasida o‘z paralellarini topadi. Bu esa ularning ildizi juda qadimga
– ibtidoga bog‘langanligiga guvohlik beradi.
Borliq, osmon yoritqichlari, hayot haqidagi mifologik tasavvurlar. Butun
koinot, osmon yoritqichlari, yerning paydo bo‘lishi, hayot va
tiriklikning boshi, borliqning yashash tartibi haqidagi mifologik
tasavvurlarning izlari, avvalo, tilda, so‘zlar zamiridagi ma’nolar
qatlamida turadi. Muqaddas bitikdagi SO‘Z bilan bog‘liq axborot asosi
har bir inson bog‘lana oluvchi koinotdagi “yadro” – Ulkan bilimdagi
“Asmo ilmi”ga (Nosiruddin Burhonuddin Rabg‘uziy 1990:20) bevosita tegishlidir. Bugungi kunda ham tilimizda keng qo‘llaniluvchi: “Bobo quyosh”, “Oy momo”, “Ona yer”
kabi tushunchalar ildizi xalqning qadim kosmogonik miflariga
bog‘liqdir. Quyoshni erkak, oyni ayol, yerni ona sifatida tasavvur etish
dunyoning barcha xalqlariga xos unversal tushunchalar hisoblanadi.
Borliqning samoviy tuxumdan paydo bo‘lgani haqidagi mif ham aksariyat xalqlar mifologiyasi asosida turadi. DUNYO TUXUMi haqidagi o‘zbek – turkiy mifining izlarini “Temir qoziq”, “Ang(k)ur bilan Tang(k)ur”, “Olang‘(q)asar pahlovon” haqidagi samoviy afsonalar, “Tuxumboy bilan Buyrakboy” ertagi zamiridan ilg‘aymiz. “Yer(ning) ustidan osmon do‘ppiday yopib turadi. Eng balandda
(ko‘kda), o‘rtada Temir qoziq yulduzi turadi. Jami yuduzlar yer bilan
Temir qoziqning (atrofida) chir aylanadi. Yerning ostida ham bir Temir
qoziq yulduzi bor. Ikki Temir qoziq tortishib, yer qimirlamay turadi.”(Turdimov 1992:40 ) Yerning
osti va ustining do‘ppidek qobiq bilan o‘rab turilishi va barcha
yulduzlarning Temir qoziqqa bog‘lanib yer atrofida aylanishi haqidagi
tasavvur dunyo tuxumi haqidagi miflar tizimining yetakchi – o‘zak
halqasi hisoblanadi. Angur va Tangur afsonasida aytilishicha: “Avallari
osmon tekis chinniday ekan. Bir Ankur bilan Tankur degan bahaybat
odamlar urishib, Yerning u boshidan-bu boshigacha surishib borishibdi.
Ularning kallasi osmonni sidirib, Somonchining yo‘li paydo bo‘libdi.
Xudoning qahri kelib, ularni dengizning tagiga tashlab yuboribdi”. (Turdimov 1992:40)
Yer usti va ostini do‘ppidek o‘rab turgan osmonning – dunyo tuxumining
ibtidoda chinnidek musaffo bo‘lganligi bu afsonada aytilmoqda. Ankur
bilan Tankurning urishi natijasida ularning boshi sidirgan joydan Somon
yo‘li yulduzlarining paydo bo‘lganligi, samoda yulduzlar tizimining
bunyodga kelganligi mifik dunyoqarashning tayanch halqalaridan
hisoblanadi. Ushbu afsonaning ikkinchi variantida Ankur bilan Tankur
judayam katta aka-uka sifatida talqin etiladi va ular ov qilingan
go‘shtga talashib yoqalashgani (urushgani),
ikkovi qo‘liga tayoq olib yerning u boshida bu boshigacha urishib
borganlari, ularning tayoqlari osmonni sidirib, yaralab bizning Somon
yo‘li gallaktikamiz hosil bo‘lganlini ramziy tasvirlangan (Bobolardan
qolgan naqllar 1998:24). Alanqasar pohlovon afsonasida esa qahramonning
boshi sidirgan joydan Somon yo‘li paydo bo‘lganligi aytilgan: “Qadim
zamonda Olang‘asar degan bir pahlavon odam yashab o‘tgan ekan.
Olang‘asar shunaqangi daroz ekanki, “boshim osmonga tegmasin” deb doim
enkayib yurar ekan. Bir kuni bo‘yni og‘rib, qaddini roslagan paytda
boshi osmonni sidirib ketgan ekan. Hozirgi Somon yo‘li osmonning ana shu
Olang‘asar polvonning boshi tegib sidirilgan joyining izi ekan”(Bobolardan qolgan naqllar 1998:24).
Angur va Tangur, Olang‘asar kabi ulkan qahramonlarning noo‘rin
harakatlari chinnidek osmon tartibini buzganligi, bu harakatlari bilan
ularning har biri gunohiga yarasha jazoga tortilganligi miflarda bayon
etilgan. Koinotdagi sokinlikning harakat tufayli buzilgani, natijada,
yulduzlarning vujudga kelganligi bu afsonalar mag‘zidan ilg‘anadi. Somon yo‘li haqidagi boshqa bir afsonada “Somon yo‘li karvon yo‘li bo‘lgan, xudoning amri bilan osmonga chiqib ketgan”(Bobolardan qolgan naqllar 1998: 22), deb hikoya qilinadi.
O‘zbek mifologik afsonalari va
tasavvurlari tizimida quyosh, oy, yerni inson sifatida anglangani kabi,
barcha osmon yoritqichlari yerdan osmonga ko‘tarilgan odam, turli jonzot
va narsa-buyumlar tarzida talqin etilganini (1-axborotchi) kuzatamiz.
“Hulkar bir to‘p qiz bo‘lgan. Xudoning amri bilan osmonga chiqib ketgan” (1-axborotchi).
“Yetti qaroqchi –
yetti yulduz. Cho‘michga o‘xshaydi. Hulkar yulduzining bittasini
o‘g‘irlab olib qo‘ygan. Hulkar avval yetti yulduz bo‘lgan. Birovini
Yetti qaroqchi olib, oltita qolgan. Yetti qaroqchi Hulkar bilan
Qambarning o‘rtasiga tushib, ularni yuz ko‘rmas qilib qo‘ygan. Avval
ular bir-birini yaxshi ko‘rishgan, oshiq-ma’shuqa ekan. Hozir Hulkar
botsa, Qambar chiqadi. Qambar botsa, Hulkar tug‘adi. Hulkar – qiz,
Qambar – yigit, deyishadi. Oxir qiyomatda Qambar bilan Hulkar
ko‘risharmish. Hulkar bir to‘p – olti yulduz. Qambar to‘qqizta yulduz
(Turdimov 1992:40)...
(avvalgi) uch yulduz Qambarning og‘zi, (keyingi uch yulduzning)
o‘rtasidagi yarqiroq yulduz o‘ti, oxirgi uch yulduz Qambarning keyti
(dumi) deyiladi. (1-axborotchi) Axborotchi:
“Qambar yetti yulduz, birovi muallaq, ikkinchisi og‘iz o‘mirtqa,
uchinchisi shomurt, oxiri o‘ti, o‘tiga ketti, ketiga ketti”, deb aytdi.
Hulkar yulduzidan keyin Tarozi yulduzlari tug‘iladi (chiqadi).
Tarozilar ikkita: Qo‘l tarozi (kichigi), Poy tarozi (kattasi). Oxir
qiyomatda ana shu tarozilar yerga tushib, odamlarning gunoh-savoblari
(ularda) tortiladi emish”( Turdimov 1992: 40).
Folklorshunos M.Jo‘rayev ham bu
tizimda turuvchi Hulkar yulduzi bilan bog‘liq afsonalar va topishmoqni
“Turkiy xalqlar astromifologiyasida Hulkar yulduzi” maqolasida keltirgan
va turk mo‘g‘il hamda boshqa xalqlar orasida keluvchi versiyalariga
qiyolagan (Jo‘rayev Toshkent. 2017:20–29).
“Hulkar aslida yetti nafar qiz bo‘lgan deyiladi. Yetti qaroqchi esa
olti yigit bo‘lib, qizlarning yon qo‘shnisi bo‘lgan ekan. Ammo Yetti
qaroqchining ovqat pishirib, uyni saranjom-sarishta
qiladigan xizmatkori yo‘q ekan. Shunda ular Hulkarning yulduzlaridan
bittasini o‘g‘irlab, o‘zlariga xizmatkor qilib ko‘mak olmoqchi
bo‘libdilar. Bir kuni kechasi yashirincha kelib, qizlarning eng
chiroylisini o‘g‘irlab, o‘z makoniga olib ketibdilar. Yetti qaroqchining
dum tomonida, boshqalardan “begonasirab” turgan dumli yulduz Hulkarning
yetti qizidan biri deydilar. Hulkar o‘shandan buyon o‘z singlisini
qutqarish uchun Yetti qaroqchining orqasidan quvib yurar, lekin
qaroqchilar hech qachon Hulkarga tutqich bermas emish”( Jo‘rayev Toshkent. 2017:26).
Bizlar, bizlar biz edik,
Bizlar olti qiz edik,
Bir ipakka tizildik,
Tong otganda uzildik.
Bu topishmoqning javobi “Hulkar yulduzi” (Nazarov 2010:110).
Qambar yulduzining ham yerdan ko‘kka chiqib yulduzga aylanganligi Rahmatulla Yusuf o‘g‘li yozib olgan afsonalarda keladi:
“Osmonning tushlik tomonida Qambar yulduz osmon tomiga do‘kon qurib
qalami, bo‘z to‘qir ekan. Shuytib Qambar yulduz do‘konchilarning piri .
Asli Qambar bobo yerda bir o‘ra qazib, o‘sha yerda do‘kon to‘qib
o‘tirganda osmonga chiqqisi kelib: –
Ho‘p! – deb otilib osmonga chiqib ketgan emish. Shundan keyin Qambar
bobo yulduz bo‘lib qolgan emish. Qambar bobo judayam to‘g‘ri va halol
odam bo‘lgani uchun Xudo uni dunyoning g‘urbatlaridan xalos qilib,
o‘zini osmonga chiqarib qo‘ygan ekan”( Bobolardan qolgan naqllar 1998:24).
Hulkarni qiz, Qambar, Yetti
qaroqchini erkak sifatida; Temir qoziq, Qo‘l tarozi va Poy tarozilarni
buyum, Oqbo‘zot va Ko‘kbo‘zotlarni ot sifatida anglash o‘zbek samoviy
afsonalarining o‘zagini tashkil etadi.
Samoviy afsonalarda gallaktikadagi tartib. Qadimiy
samoviy mifologik afsonalarda gallaktikadagi yulduzlarning aniq o‘rni,
ularning bir-birovi bilan munosabati ramziy aks etgan: “Somon yo‘li yulduzlarlarining ikki qutibida Hulkar va Qambar turkum yulduzlari turadi”( 2-axborotchi). «Temir qoziqqa yaqin yulduzlar Oqbo‘zot bilan Ko‘kbo‘zot. Ikkov yulduz Temir qoziqqa boylab qo‘yilgan ot. Yetti qaroqchi shu ikki otni ushlayman deb poylab yotadi. Oxir qiyomatda Oqbo‘zot bilan Ko‘kbo‘zot bo‘shalishadi. Yetti qaroqchi ularni o‘g‘irlaydi» (Turdimov 1992: 40). «Temir qoziqning Oqbo‘zot bilan Ko‘kbo‘zot degan oti bor. Yetti qaroqchi otini chechib olgan kun oxirzamon bo‘ladi. Ular urri bo‘lgan» (1-axborotchi). “Temir qoziqni Yetti qaroqchi qoqqan. Yetti qaroqchi Oqbo‘zot, Ko‘kbo‘zotni yechib olsa oxir qiyomat bo‘ladi”( 1-axborotchi). Yana bir afsonaga ko‘ra: “Olang‘asar
ovlagan olqarlarini ilib qo‘ymoq uchun osmonning o‘rtasiga katta bir
temir qoziq qoqibdi. Buni ko‘rgan Xudo: “Yerni oyoq osti qilgani ozlik
qilganiday, endi osmonni ham teshmoqchi?!” – deb achchiqlanibdi.
Xudoning amri bilan har birining kattaligi tog‘day bo‘lgan toshlar yer
yuziga yog‘ilibdi. Yerdagi tog‘lar ana shundan paydo bo‘lgan ekan.
Dengizlar toshib ketib, zamin suv ostida qolibdi. Oxiram Xudo yerga
qarab bir puflagan ekan, u puflagan sovuqlikdan dengiz suvi shunday
muzlabdiki, Olag‘asarning bo‘rbayidan pasti ham qshilib muzlabdi.
Muzlagan oyoqlar gavdani ko‘tara olmay, qirqilib tushib halok bo‘libdi.
Hali Olang‘asar qoqqan qoziq bor emish. Shuning uchun Temir qoziq
yulduzining tubi sovuq bo‘lar emish” (Bobolardan qolgan naqllar 1998:23), deb talqin etiladi.
Samoviy afsonalar variantlarida
yulduzlar paydo bo‘lishining turlicha talqinda kelishi, bir necha
qatlamga egaligi o‘zbek xalqining murakkab etnik guruhlardan tashkil
topgani va ularning har birining o‘z dunyoqarashlari bilan yagona o‘zbek
mifologiyasining vujudga kelishiga hissa qo‘shganligini bildiradi.
Masalan, Yetti qaroqchi yulduzini laqaylar, Qashqadaryoning ba’zi
tumanlarida Yetagan deb atashadi. Bu hududlarda mashhur: “Yetagan yulduz yetov ekan, yetti marotaba takrorlasa savob ekan” (3-axborotchi), aytimi uning qaroqchi talqiniga qarama-qarshi mazmunga ega.
O‘zbek samoviy afsonalarida Hulkar
bilan Qambar yulduzlarining samodagi harakati, yer yuzida ko‘rinish
muddatlari oralig‘idagi davriylikka ko‘ra fasllarning mavsumiy
almashinuvi, ob-havo o‘zgarishlari, insonlar hayotiga bog‘lik jihatlari
haqidagi qiziqarli ma’lumotlar keladi: “Hulkar
yulduzi botganida yerning tagiga kirib ketar emish. U yer tagida qancha
ko‘p tursa, jonivorlar uchun shuncha yaxshi bo‘larkan. Chunki u
o‘tlarni yer yuziga quvib yuborar, yer tagidan turib o‘simliklarning
ildizidan qitiqlab, ularning o‘sishini tezlashtirar ekan. Kunlarning
birida ot, tuya, qo‘y, echki, eshak va sigirlar maslahatlashib, Hulkar
yer tagiga tushib ketgandan so‘ng uni yer yuzasiga chiqarmaslikka ahd
qilibdilar. Hulkar kirib ketgan teshikni topib, poylab turishibdi.
Navbat echkiga kelganda, u «Hulkar bu teshikdan qachon chiqishi aniq
bo‘lmasa, ahmoq bo‘lib teshik qo‘riqlab o‘tirguncha, biroz o‘tlab
kelay», deb “shaytonlik” qilib, o‘tlagani ketibdi va teshikni yaxshilab
qo‘riqlamabdi.
Bir mahal teshik
yodiga tushib yugurib kelib qarasa, teshikdan Hulkarning boshi
ko‘rinayotganmish. Echki jon holatda teshikni tuyoqlari bilan
bekitmoqchi bo‘libdi, ammo Hulkar uning tuyoqlarini yorib, o‘rtasidan
chiqibdi-da, osmonga uchib ketibdi. Shu-shu echki ayrituyoq bo‘lib
qolgan emish. Agar echki shaytonlik qilmaganda, Hulkar yer yuzasiga
chiqolmasdan tagi zaminda qolib ketar, ana shunda yer ustida hamma vaqt
yoz bo‘lib turaverar ekan» (Jo‘rayev 2017:21).
Hulkar yulduzining 22 iyundan tong
vaqti sharqda paydo bo‘lishi uning tug‘ilishi sifatida qaralgan. Ammo bu
paytgacha u yer ostida bo‘lganligi sababli tun osmonida ko‘rinmaydi,
qish mavsumida osmonga chiqib, “hukmi” yuradi, deb tushinilgan.
Hulkarning “hukmi” 22 sentyabrdan to‘liq amalga qilishi bu afsonalar
mag‘zidan anglanadi. Xalq Xulkarning harakatiga qarab qishning kelishi,
yakuni va yoz mavsumining boshlanishi, tugallanishini aniqlagan. “Hulkar tug‘di – o‘t tug‘di”, “Hulkar oyning bari qish” (O‘zbek xalq maqollari 1989: 495) maqollarida uning qish mavsumi ekanligi ifodalansa, “Hulkar uydan ko‘rinsa, uch oydan so‘ng yoz bo‘lar. Yotarga yonboshlasa, Yoz bo‘lmay nesi qolar”( 4-aytuvchi) aytimi mag‘zida Hulkarning
qishki mavsumda ko‘rinishi va yoz davrida botishi davriyligiga uyg‘un
qish va yozning o‘rin almashish muddatlari aytilmoqda. Hulkar yulduziga
muqobil Qambar yulduzi 22 dekabrda tug‘iladi va 21 martdan uning “hukmi”
amalga kiradi deb qaralgan. Shu sababli ham astral mifologiyada Hulkar
qish fasli, Qambar yoz mavsumi bilan bog‘liq talqinlar olgan.
Yulduzlar harakatiga uyg‘un tabiatdagi o‘zgarishlar mifologik asosli aytim va maqollarning yaratilishiga zamin bo‘lgan. “Tarozi tug‘sa tong soviydi, Sumbila tug‘sa suv soviydi”, burungining gapi bular”( 4-aytuvchi) maqolida Hulkar yulduzidan
so‘ng Tarozi yulduzining tug‘ilishi ma’lum qilinmoqda. Bu xil maqol va
aytimlar zamirida xalqimizning yulduzlar harakati va yer tabiatidagi
o‘zgarishlarning mavsumiyligi haqidagi mifik ko‘rinishdagi
bilim-tajribalarning qaymog‘i jamlangan.
Temir qoziq, Oqbo‘zot-Ko‘kbo‘zot,
Yetti qaroqchi, Hulkar, Qambar hamda o‘n ikki burjni tashkil etuvchi –
Tarozi va boshqa yulduzlarining o‘zaro munosabati, koinotda joylashuv
tartibi, quyosh, oy, yer bilan aloqasi, mavsumiy harakatlari ramziy
ifoda topgan o‘zbek mifologik afsonalari, aytim, maqollari mag‘zida o‘lib-tiriluvchi tabiat kultlari, antropogen, totemistik, animistik, manistik, dualistik, mavsumiy, taqvimiy va esxatologik miflar qorishiq holda kelayotgani ko‘rinadi.
Dunyo tuxumi, uning tarkibi haqidagi
miflarda ajdodlarimizning yerning koinotdagi o‘rni va koinot tartibi
haqidagi tasavvurlarining ramziy ifodasini topsa, dunyo tuxumining
vertikal modelda tuzilishi – tepa osmon – ko‘k (yorug‘lik), o‘rta olam –
yer yuzi, quyi olam – yer osti “osmoni”(zulmat) dunyosi kartinalarini
anglaymiz. Ajdodlarimiz har ikki (tepa va quyi) osmonning qoq markazida
o‘rin olgan Temir qoziq yerni ikki tomonlama qimirlatmay ushlab turadi,
yuqori osmondagi yulduzlar yer va Temir qoziq atrofida aylanadi, deb
tushinganlar. Afsonada pastki – zulmat osmoni haqida mufassal tafsilot
eslatilmaydi, unitilgan bo‘lishi ham mumkin. Ammo pastki osmonda ham
Temir qoziq bor, deb aytilishi, Qambar, Hulkar, Tarozi va boshqa
yulduzlarning masumiy yer ostiga botish va tug‘ilish muddatlarining
mavjudligi haqidagi tasavvurlar, aytimlar bu osmon haqidagi
tushunchalarimizni aniqlashtirishga yordam beradi.
Osmondagi yulduzlar – Yetti qaroqchi
bilan Oq bo‘zot, Ko‘k bo‘zot, Qambar, Hulkarlar va boshqa samoviy
yoritqichlarining o‘zaro munosabati butun borliqning asosini tashkil
etuvchi EZGULIK hamda YOVUZLIK kuchlari orasidagi uzluksiz kurashning
kosmik ko‘lamdagi mifik talqinlari sifatida qaralmog‘i kerak.
Yulduzlar o‘rtasidagi tartibning
buzilishi – Temir qoziqning Oq bo‘zot, Ko‘k bo‘zotni o‘g‘irlashi,
Hulkar va Qambarning topishuvi, Tarozilarning yerga tushib savobu
gunohning o‘lchanishi hamda boshqa hodisalar haqidagi axborotlar
o‘zbek mifologiyasida esxatologik miflar tizimining aks-sadosi hisoblanadi. Ayni paytda xalqimizning mifologik tizimida mag‘zini an’anaviy umummifologik tartib: kosmosning xaosga, xaosning kosmosga evrilishi g‘oyasi tashkil qiladi.
O‘zbek xalq dunyoqarashida ilk
insonning yaratilishi, Odam (Kishi) va Momo (Tishi)ning taqdiri, yerga
tushishi to‘liq ravishda monotoistik dunyoqarash, islomiy tasavvurlarga
aylangan, qat’iy o‘rin olgan. Ammo xalq orasida yana shunday tasavurlar
borki. ularning izlarini qadim-qadimdan axtarishga to‘g‘ri keladi. “Osmon
qavat-qavat bo‘lar ekan. Nechanchidir osmonda bir daraxt bor ekan. Har
bir odamning oti yozilgan barg shu daraxtda bo‘lar ekan. Odam o‘lsa,
barg so‘lib, uzilib tushar ekan. Barg yerga tushganda biror odamga tegib
ketsa, shu odamning qulog‘i chimillar ekan. Shunday vaqti kalima
qaytarishi kerak ekan (Turitmov,1992:40)”. “Har bir odamning osmonda o‘z yulduzi bo‘lar ekan. Odam o‘lsa, yulduzi yo‘q bo‘lib ketar emish.”(Turdimov,1992:40) Dunyo
xalqlari mifologiyasidagi dunyo daraxti obraziga tipologik uyg‘un
keluvchi bu daraxt obrazini dostonlar, ertaklar, afsonalar, naqllar,
marosim lirikasi va ishq-muhabbat mavzusidagi qo‘shiqlar tarkibida turli
ko‘rinishlarda uchratamiz. Xalq tilida turmush qurayotgan yoshlar va
eru xotinga nisbatan ommaviy qo‘llaniluvchi: “Yulduzi yulduziga to‘g‘ri keldi”( 5-axborotchi) yoki istarali kishiga“yulduzi issiq”(5-axborotchi) deb aytiluvchi iboralar ham ushbu tasavvurlar bilan bir o‘zakka bog‘lanadi.
Hayot, yer yuzida tiriklik tizimining tartibi. Dunyo
mifologiyasida yer yuzida hayot qanday paydo bo‘ldi, degan savolga
turfa talqinlarda javoblar keladi. Ammo ular mohiyatan yagona mazmunda
tutashadi. Faqat talqinlar, ifoda shakllari turlicha va ba’zilari
batafsil bo‘lsa, boshqalari bir so‘z yoki jumlada aytilgan bo‘lishi
mumkin. Ayni vaqtda o‘zbek mifik dunyoqarashidagi javob tiriklik
tizimining mukammal timsollariga egaligi, tadrijiylikni aniq ramziy
obrazlarda ifodalashi bilan alohida ajralib turadi. Mifik talqin
zanjirli (komulyativ) ertak sifatida yetib kelgan bo‘lsada, asl
mifologik shaklidan uzoq ketgan emas. “Tuxumboy bilan Buyrakboy” nomli zanjirli (komulyativ) ertakning qisqacha mazmuni shunday: Tuxumboy
bilan Buyrakboy yantoq chopishga chiqib, och qolishadi. Kurashib,
g‘olib mag‘lubni yeydi, deb shart boylashadi. Tuxumboy Buyrakboyni
yiqitib, yutib yuboradi. Shundan keyin Tuxumboy yo‘l-yo‘lakay uchragan
qarg‘a, uloq, toychoqli biya, bo‘tali tuya, ko‘p qizlar, ko‘p o‘g‘il
bolalarni ham yutib, Maston kampirning chaylasiga yetib choy so‘raydi.
O‘zi choy qaynaguncha dam olay, deb uyquga ketadi. Kampir otashkurakni
qizdirib Tuxumboyning ketiga bosadi. Tuxum yorilib, u yutgan narsalar
chiqib, kampirning uyida barchalari murod-maqsadga yetishadi (Tuxum bilan Buyrak 1992: 10–13).
Ertakdagi har bir obraz tub ramziy
ma’nosiga ega, tub ramziy obrazlar tasvirga ramziylik yuklab, umumiy
timsoliy mazmun yuzaga chiqadi.
Ertak avvalida tuxum va buyrakning
vaziyati, holati teng edi. Ular shartga barobar intilishadi. Ammo
Tuxumboy Buyrakboyni kurashda yiqitgach pasongi o‘zgaradi. Endi Tuxumboy
g‘olib va u Buyrakboyni yeyish huquqini qo‘lga kiritdi. Ushbu motiv
ertakning umurtqasini tashkil etadi. Chunki qolgan motivlar (kampirgacha
bo‘lgan zanjir) mag‘zi mohiyatan ushbu tasvirga uyg‘un.
A) Tuxum g‘olib – yutuvchi.
B) Buyrak, qarg‘a, uloq, toyli biya, bo‘tali tuya, qizlar, o‘g‘il bolalar – yutuluvchi.
Mohiyatda yutuvchi bitta,
yutiluvchilar ko‘p bo‘lsa-da, ular bir umumiy mahrajga keladi (faqat
shakli o‘zga, oddiydan murakkablasha boradi). Ertak finalida kampir
uyquga ketgan tuxumni qizdirilgan otashkurak bilan yorib,
yutilganlarning qayta yorug‘ olamga chiqishlariga imkon beradi.
Tuxum –
bu keng ma’noda URUGʻ. Jamiki tiriklik urug‘dan chiqadi (unadi),
o‘sadi, rivojlanadi, meva beradi, kamol topadi, yana urug‘ga qaytadi.
Urug‘ga qaytish tiriklik javharining ma’lum muddat uyquga ketishidir
(Tuxumboyning maston kampir kulbasida uxlashi). Ona tabiat (Kampir)
urug‘ning “qizib, yorilib” (Kampirning qizigan otashkurak bilan tuxumni
yorishi va u yutgan narsalarning chiqishi) qayta dunyoga kelishiga imkon
beradi.
“Tuxumboy bilan Buyrakboy” ertagi –
Dunyo tuxumi haqidagi mifning o‘zbekcha mumtoz talqini hisoblanadi. Jami
tiriklikning moddiy ibtidosi tuxum – urug‘ ekanligini ertak timsoliy
tarzda tadrijiy bosqichlari bilan ko‘rsatmoqda. Ertakda Buyrakboyni
Tuxumboyning kurashib yengishida tabiiy mantiq bor. Chunki,
buyrak – et. Har qanday et tursa buziladi, ko‘milsa chiriydi. Hech
qachon unmaydi, o‘smaydi. Urug‘ yerga tushsa unadi, o‘sadi, yana
urug‘larga aylanadi. “Tuxumboy bilan Buyrakboy” ertagining timsoliy
mazmuni ramziy obrazlar ifodalagan ma’no zanjiridan kelib chiqmoqda.
Ya’ni, “Bor tiriklik urug‘da “buyrak” bo‘lib uxlaydi, “ona”(yerdan
boshlab urug‘ unuvchi barcha shakllar...) botiniga o‘tib, quvvat olib
unadi, kamol topadi va yana uruqqa qaytdi”, deb anglash mumkin. Ushbu
mazmun tom ma’noda bilim, xalqona falsafiy xulosadir va undan ertakning
boshqa semantik sathlariga chiqish mumkin. Ertak qurilmasidan
ruhiy-ma’naviy sathga o‘tilsa, insonning kamolat bosqichlari ham urug‘ –
turli holat, kechinmalar, ko‘nikma va qoliplar doirasini yorib yangi
mazmundagi voqelikka o‘tish baraborida so‘ngi manzilga yetgungacha davom
etishini anglatadi.
“Tuxumboy bilan Buyrakboy” ertagida
yana bir muhim detal bor. Bu Tuxumboy va Buyrakboyning maqsadi –
ularning yantoq chopishga chiqqanligida ramziy tasvir topgan. Tuxumboy
bilan Buyrakboy nega aynan yantoq chopishga chiqdi? Bug‘doy ekishga,
o‘rishga yoki qovun uzishga emas? Nima sababdan xalq boshqa o‘simliklar
orasidan aynan yantoqni tanladi? Folklorda tasodifan tanlash yo‘q.
Obrazning bobolarga tanish ma’nosi avlodlarga anglamsiz qolishi mumkin,
lekin an’ananing kuchi uni boshqasiga almashtirishga yo‘l bermaydi.
Ertakning timsoliy mazmuni va mif mantig‘i yantoq obrazi Hayot
daraxtining ramzi ekanligini anglatmoqda. Avvalo, yantoqning shakli xalq
amaliy san’atidagi hayot daraxtiga uyg‘unligi, uning ko‘p yillik
o‘simlik ekanligi, tomirining yer qa’riga chuqur ketishi, har qanday
qiyin sharotga ham chidamliligi ayni ma’noni olgan. Ushbu asos esa Tuxum
(urug‘)ning Buyrak (tirik mavjudot) sifatida Hayot daraxti shox
butoqlarida bardavomligi, kamol topishi uzluksiz, davriylik zanjirida,
tafakkur maqomlari bosqichlarida kechadi deb qaralganligi,
anglanganligini ma’lum qiladi. Hayot daraxtining har bir shox
butoqlaridagi mevada tuxum – jonlar bor. Ular yerga tushib unadi,
o‘sadi, meva tugib uruqqa aylanadi. Shu xil uzluksiz jarayon davom
etaveradi.
Xulosa. Koinot,
osmon yoritqichlari, yer va hayotning paydo bo‘lishi, tiriklik,
borliqning boshi, yashash tartibi, intihosi haqidagi mifologik
tasavvurlar barcha turkiy
xalqlarda turli ko‘rinishlarda, folklorning barcha janrlari mag‘zida ham
mavjud. Biz yuqorida ko‘rib chiqqan mifologik afsona va aytimlarning
variant va versiyaviy shakllarini boshqa qardosh turkiy xalqlar
folklorida ham kuzatamiz. Birgina misol Yetagan (Yetti qaroqchi)
yulduzining paydo bo‘lishi haqida mifni “Maaday – Qara” eposida bosh qahramon hayoti bilan bog‘liq talqini bor (Maaday – Kara 1973:246–247).
Bu xil turli talqinlarni jamlab, umumlashtirib yagona xulosalar
chiqarishning vaqti yetdi. Birinchi galda yulduzlarning umumiy va
xususiy nomlanishi va ular bilan bog‘lik tasavvurlar tizimi jamlanishi,
ilmiy bahosini olishi lozim. Ayni yo‘nalishdagi tadqiqotlarni yaratish,
mavjud materallari bir joyga yig‘ish talabi kun tartibida dolzarb masala
bo‘lib turibdi. Kelajakda amalga oshishi shart bo‘lgan yumushlardan
birinchisi bu masalani kelishilgan holda, maxsus reja asosida, mavjud
mutaxassislarni bir joyga yig‘ib amalga oshirish hisoblanadi. Ana shunda
turkiy mifologiya, undagi syujetlar, obrazlar tizimi haqida ochiq oydin
so‘zlash imkoni paydo bo‘ladi.
Muallif: Shomirza Turdimov